Krzywa zapominania albo krzywa Ebbinghausa

Jeśli pracujemy w szkole, powinniśmy pamiętać o krzywej zapominania Ebbinghausa.
Jest to krzywa, która dotyka każdego naszego ucznia, dotyka również nas i wyjaśnia, dlaczego tysiące uczniów po powrocie do domu ze szkoły na pytanie rodziców – Co w szkole? Odpowiada: – Nic.

Hermann Ebbinghaus po latach badań na temat ludzkiej pamięci stwierdził, że po 20 minutach od poznania i nauczenia się czegoś nowego możemy zapomnieć aż 42% nowego materiału. Po 24 godzinach możemy zapomnieć 67%. Po  31 dniach utracimy 79%, a po 60 dniach zapomnimy prawie wszystko, czyli 90%.

Jak możemy odwrócić skutki zanikania wiedzy?
Jako nauczyciele możemy zadbać przynajmniej o jedną rzecz. Jak zauważył sam Ebbinghaus, najlepszym sposobem na opanowanie wiedzy jest jej wzmocnienie. Jaki jest najprostszy sposób na wzmocnienie wiedzy?

Według Ebbinghausa, prawdopodobieństwo zapamiętania jakiejś informacji zależy od liczby jej przywołań (czyli powtórzeń).

POWTARZANIE, POWTARZANIE I JESZCZE RAZ  P O W T A R Z A N I E
Na studiach mieliśmy zajęcia z doktorem Pawłem Pietrzykiem od literatury oświecenia, który wszystkie wykłady i ćwiczenia zaczynał i kończył w ten sam sposób. Na początku powtarzaliśmy to, co działo się na poprzednich zajęciach, a na końcu zajęć powtarzaliśmy to, czego dowiedzieliśmy się dzisiaj.

Wyglądało to tak:
Zdobycie nowej wiedzy -> powtórzenie nowej wiedzy pod koniec zajęć –> powtórzenie nowej wiedzy na początku następnych zajęć.

Więcej na temat roli powtarzania piszą w swoich książkach Przemysław Bąbel i Marzena Wiśniak „12 zasad skutecznej edukacji” oraz Przemysław Bąbel i Agnieszka Baran „Trening pamięci”.

Polecam,
Patryk